Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A budapesti, XVII. kerületi Gregor József Általános Iskola

2009.07.23

Iskolabemutató

„Nyitott szemmel kell járni” - Látogatás a rákosligeti Gregor József Általános Iskolában



A budapesti, XVII. kerületi Gregor József Általános Iskola egy patinás régi és egy modern, a XXI. század igényeit is kielégítő új épületben működik. Az iskola mindennapjairól Bella Tibor igazgatóval beszélgettünk.

– Iskolánk Rákosliget egyetlen általános iskolája. Rákoscsaba, Rákoskert és Rákoshegy Rákosligethez hasonlóan családi házas terület. A településen ötven éve működő ének-zene tagozatú általános iskola országos és kerületi szinten megalapozta az oktatás és a zenei kultúra magas színvonalát. Két olyan pedagógus nevét kell megemlíteni, akik elismertté és híressé tették zenei területen is iskolánkat.

A kicsinyek lelkét elvarázsoló Szabó Ágnesnek és az ilyen csodálatosan előkészített gyerekek tudására a „koronát” feltevő Princz Egonnénak jár a dicséret. Az utóbbi kolléganő ugyan szeptembertől nyugdíjas, de több mint negyvenéves pedagógiai tevékenységével és Európa számos országában szervezett turnéival felejthetetlen érdemeket szerzett a Gregor József Általános Iskolának.

– Kire büszkék még?

– Iskolánkba számos olyan diák járt, akikre méltán lehetünk büszkék, és példát adhatnak diákjainknak. Ilyen volt Gregor József Kossuth- és Liszt-díjas operaénekes, Ragályi Elemér filmoperatőr, Márk Tivadar Kossuth-díjas jelmeztervező, dr. Mezey György labdarúgó-szövetségi kapitány, S. Nagy István dalszövegíró, a fiatalabbak közül Pápai Erika Jászai-díjas színművésznő, vagy a fogathajtó világbajnok Lázár testvérek, hogy csak néhányat említsek a sok-sok név közül.

Amikor egy évvel ezelőtt megtudtuk a tragikus hírt Gregor József haláláról, egy pillanatig sem volt kétséges, hogy az iskola az ő nevét vegye fel. 2007. szeptember 1-jétől a volt Hősök Terei Általános Iskolából Gregor József Általános Iskola lett.

– Mekkora ma ez az iskola?

– Évfolyamonként három tanulócsoportot nevelünk-oktatunk. Ezeken belül egy osztály hagyományosan emelt szintű ének-zene oktatásban részesül 1–8. osztályig. Ötödik évfolyamtól egy osztály emelt szinten tanulja a matematikát.

Az utóbbi években a gyermekek létszáma országos szinten csökkent. Ennek ellenére a mi iskolánkban viszonylag stabil a tanulói létszám, hatszáz körüli.

Iskolánk négy épület helyett ma már egy épületszárnyban működik. A több mint százéves iskolaszárny mellett 2005 szeptemberében egy gyönyörű, modern épületet adtak át. Így a 24 tantermes általános iskola – a kiegészítő helyiségekkel együtt – a ma követelményeinek megfelelően képes működni. Tágas, modern, szabadpolcos új könyvtárunk a pedagógiai feladataink megvalósításához nagy segítséget nyújt. Az épületet gondozott játszókert és sportudvar veszi körül. Sportpályánk kicsit távolabb, a XV. utcában található.

– Mi most a legfontosabb szakmai teendőjük?

– Közös a felismerés, hogy az az iskola válhat vonzóvá környezetében, ahol korszerű ismereteket eredményesen, személyiségközpontú és gyermekközpontú légkörben oktatnak. Éppen ezért a pedagógusok nyitottak az új, korszerű ismeretek megszerzésére. A tantestület tagjai rendszeresen részt vesznek továbbképzéseken, illetve átképzéseken. Jelenleg a kompetenciaalapú oktatás és az 5–6. osztályos nem szakrendszerű oktatás által támasztott feladatoknak szeretnénk a lehető legmagasabb színvonalon megfelelni. Éppen ezért a hangsúlyt – a nevelés-oktatáson belül – a tanuló személyiségközpontú nevelésére helyeztük.

Az oktatást olyan differenciált, egyéni különbségekre figyelő módszerekkel végezzük, amelyekkel a legoptimálisabb fejlődést tudjuk biztosítani. Ehhez az iskolán kívüli környezet sajnos nem kedvez, de ezt, amennyire csak lehet, az iskolán belül megpróbáljuk magas szintű pedagógiai tevékenységgel ellensúlyozni. Ma, amikor a közoktatás a világ minden táján forradalmi változáson megy át, különösen fontos nyitott szemmel járni, de stabil értékrendet kell követni.

Ezért van szükségünk nekünk, pedagógusoknak is az örökös tanulásra, az új eszmék, módszerek, technikák, eljárások, tanulásszervezési módozatok megismerésére. Sok-sok türelemmel és megfontolt bölcs hozzáértéssel meg kell találni azokat, amelyeket a leghatékonyabban lehet felhasználni a gyermekek nevelésében, tanításában.

NOVÁK IMRE

A honlapunkon megjelenő anyagok, cikkek, dokumentumok, képek